Wednesday, March 17, 2010

Burma 2010: Will it Produce Free and Fair Election?(BURMESE AND ENGLISH VERSION)


၂၀၁၀: လြတ္လပ္တရားမွ်တတဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲကို ေဖၚေဆာင္ႏိုင္ပါ့မလား?
(ထြန္းေAာင္ေက်ာ္)
ႏိုင္ငံျခားလႊမ္းမိုးမႈကို Aၿမဲေၾကာက္လန္႔ေနသည့္ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ားသည္ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ Uပေဒ
၁/၂၀၁၀ ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားမွတ္ပုံတင္ခြင့္ Uပေဒ ၂/၂၀၁၀ ကို မတ္လ (၈) ရက္ေန႔မွာ ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။
ျပည္သူတို႔ေရြးေကာက္ပြဲကိုမည္သို႔မည္ပုံျပဳလုပ္မည္ကို သိလိုေဇာျဖင့္ ေစာင့္ေမွ်ာ္ေနၾကသည္မွာ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္
Aတြင္းမွပင္ျဖစ္ေသာ္လည္းေရြးေကာက္ပြဲUပေဒ၊ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ား မွတ္ပုံတင္ခြင့္တို႔ကို မတ္လတြင္မွ ထုတ္ျပန္
ေၾကျငာႏိုင္ခဲ့ေပသည္။သုိ႔ရာတြင္ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပမည့္ေန႔ရက္ကိုမူယေန႔ထက္တုငိ ္နAဖမွ မေၾကျငာေသး
ဘဲ ရွိေနေသးသည္။ ယၡဳထုတ္ျပန္ခဲ့ေသာ Uပေဒတို႔ကို ေလ့လာၾကည့္သည့္ Aခါ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး
တြင္ ထူးျခားသည့္ Aလွည့္Aေျပာင္း ျဖစ္ႏုိင္ေခ် နည္းပါးလွသည္ကို စU္းစားသုံးသပ္မိပါသည္။
ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မီရွင္ UပေဒAရ ေကာ္မီရွင္ Aဖြဲ႕၀င္မ်ားႏွင့္ Uကၠ႒သည္ Aခ်က္ (၆) ခ်က္ပါ
Aရည္Aခ်င္းႏွင့္ျပည့္စုံရမည္ျဖစ္သည္။ ၎ (၆) ခ်က္ထဲမွ (၂)Aခ်က္သည္ ေမးခြန္း ထုတ္စရာ Aခ်က္
ျဖစ္သည္။၎မွာေကာ္မရွင္Aဖြဲ႕၀င္မ်ားသည္ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားသည့္ ဂုဏ္သတင္းရွိေသာ ပုဂၢဳိလ္
Aျဖစ္ႏိုင္ငံေတာ္ေAးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးေကာင္စီကယူဆသူျဖစ္ရမည္" ၊ ဤAခ်က္သည္
မည္သို႔ေသာ ေပတံျဖင့္ နAဖက ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားသည့္ ဂုဏ္သတင္းရွိေသာ ပုဂၢဳိလ္ကို တိုင္းတာမည္
နည္းဟုသိခ်င္ပါသည္။ဂုဏ္သတင္းထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားသည့္သူဆိုသည္မွာျပည္သူတို႔ကိုကူညီေစာင္မသူမ်ဳိးကုိ
ျပည္သူတို႔ကခ်စ္ျမတ္ႏိုးၾကသည္၊ Uပမာ လူရႊင္ေတာ္ ဇာဂနာသည္ ျပဴသူတုိ႔၏
Aခ်စ္ေတာ္ျဖစ္သည္၊ျပည္သူတို႔၏နစ္နာခ်က္မ်ားကိုဖြင့္ထုတ္သျဖင့္ Aႀကိမ္ႀကိမ္ Aဖမ္းAဆီးခံရသူျဖစ္သည္။
လူရႊင္ေတာ္Aျဖစ္ေက်ာ္ၾကားသလိုျပည္သူ႔နစ္နာခ်က္မ်ားကိုဖြင့္ထုတ္တတ္သျဖင့္လည္း ဂုဏ္သတင္းေမႊးသည့္
ျပည္သူခ်စ္သားတေယာက္ျဖစ္ပါသည္။သို႔ရာတြင္နAဖသည္Aမ်ားၾကည္ညဳိေလးစားသည့္ဇာဂနာေခၚကိုသူရ
ကိုရန္သူAျဖစ္ျမင္သည္။ထို႔Aတူ႐ုပ္ရွင္မင္းသားကိုေက်ာ္သူသည္လည္း၎တို႔၏Aခမဲ့နာေရးပုိ႔ေဆာင္ကူညီ
ေရးAသင္းေၾကာင့္လူ႐ုိေသရွင္႐ိုေသAျဖစ္ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားဂုဏ္သတင္းေမႊးသူျဖစ္သည္။႐ုပ္ရည္ေခ်ာေမာ
ျပီး၊လူမႈေရးစိတ္ဓာတ္Aျပည့္ရွိသူ ကိုေက်ာ္သူ၏ လူမႈေရးလုပ္ရပ္ေၾကာင့္ နAဖAတြက္
Aရွက္ရေစခ့ဲသူျဖစ္သည္။ျမန္မာႏုိင္ငံစီးပြါေရးခြ်တ္ၿခဳံက်မႈေၾကာင့္ ျပည္သူမ်ား Aသုဘစားရိတ္ပင္ မရွိသည့္
ဘ၀ေရာက္ေနရျခင္းကို၊ကိုေက်ာ္သူကကူညီေဆာင္ရြက္ေပးသျဖင့္ ကမၻာသိ နAဖတို႔ Aရွက္ရေစခဲ့သည္။
ထုိေၾကာင့္ Aကယ္၍ ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မီရွင္တြင္ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားသည့္ ဂုဏ္
သတင္းရွိေသာ ပုဂၢဳိလ္မ်ားကို ေရြးခ်ယ္လွ်င္ကို ဇာဂနာႏွင့္ ကိုေက်ာ္သူတို႔ ထိပ္ဆုံးမွ ပါသင့္သည္။ Aကယ္၍
ကိုေက်ာ္သူကိုေကာ္မရွင္ Uကၠ႒ တင္ပါက ျပည္သူတို႔ ထုိေကာ္မရွင္ကို ယုံၾကည္မႈရရွိလာႏိုင္သည္။ သို႔ရာတြင္
နAဖ၏ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားသည့္ဂုဏ္သတင္း ရွိသူတို႔မွာ မဆလ၊ န၀တ၊ နAဖ လက္ေAာက္တြင္ ၎တို႔
Aလုိက် လုပ္ကိုင္ေပးသည့္ တရားသူႀကီးမ်ား၊ဗိုလ္မႈးခ်ဳပ္မ်ား၊ တကၠသိုလ္ပါေမာကၡမ်ားျဖစ္ဖုိ႕ မ်ားသည္ဟု
သုံးသပ္သည္၊ ၎တို႔ ေရြးခ်ယ္လိုAပ္ေသာပုဂၢဳိလ္မ်ားသည္Aမွတ္တရားထက္ နAဖAလိုရွိေသာ လမ္းသို႔
မ်က္စိမွိတ္ ေထာက္ခံAတည္ျပဳျခင္း၊ ပယ္ဖ်က္ျခင္းတို႔ကုိ လုပ္မည့္ ရုပ္ေသးေကာ္မီရွင္သာျဖစ္
သည္ဟုတထစ္ခ်ေျပာႏိုင္ပါသည္။ႏိုင္ငံေရးပါတီိမ်ားမွတ္ပုံတင္ျခင္းUပေဒ။၎Uပေဒသည္လာမည့္ေရြးေကာက္
ပြဲသည္ မည္ကဲ့သို႔ ေရြးေကာက္ပြဲျဖစ္သည္ဟု ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္း ေဖၚျပခဲ့သည္။ ၎မွာ
Aတိုက္Aခံပါတီမ်ားAား နည္းမ်ဳိးစံသု ုံး၍ ဖိႏိွပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ထားေသာ Uပေဒပုဒ္မမ်ား မြန္းၾကပ္စြာ
ပါရွိေနခဲ့ေပသည္။Aခန္း (၁) Aပိုင္း (ဋ) ၌ သာသနာ့၀န္ထမ္းကို Aဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုရာတြင္ ဗုဒၶဘာသာ၊
ခရစ္ယန္ႏွင့္ဟိႏၵဴဘာသာတို႔ကိုသာေဖာ္ျပ၍ Aစ္ဆလမ္ဘာသာ၀င္တို႔ကို မေဖၚျပဘဲ ထိမ္ခ်န္ထားျခင္းသည္
ထူးျခားခ်က္တခုဟုျမင္သည္။ျဖစ္ႏိုင္သည္မွာဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားႏိုင္ငံေရးတြင္ပါ၀င္ပတ္သက္ျခင္းမရွိ
ေစရဆိုသည့္သတ္မွတ္ခ်က္သည္Aစ္စလမ္ဘာသာ၀င္မူဆလင္မ်ားႏွင့္Aႀကဳံးမ၀င္ျဖစ္ေန၍ခ်န္လွပ္ထားျခင္း
လည္းျဖစ္ႏိုင္သည္။ Aဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ Aစ္စလာမ္ ဘာသာသည္ ဘာသာေရးသက္
သက္မဟုတ္ဘဲ ႏုိင္ငံေရးAာဏာရယူႏိုင္သည္Aထိ ခြင့္ျပဳထား၍ ျဖစ္သည္။ နAဖAေနႏွင့္
Aစ္စလာမ္ဘာသာ၀င္မူဆလင္မ်ားႏွင့္ ထိပ္တိုင္ ရင္မဆိုင္လို၍လည္းေကာင္း၊ Aေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားကို ဖား၍
မူဆလင္မ်ားကိုမ်က္ကြယ္ျပဳသေရာင္ျပဳ၍လည္းေကာင္းျဖစ္ႏုိင္ေခ်ရွိသည္ဟုသုံးသပ္သည္။
Aခန္း (၁) ၏ ေနာက္ဆုံးစာပိုက္ႏႈိက္ " ေထာင္ဒဏ္က်ခံေနရသူ ဆိုသည္မွာ တရား႐ုံးတခုခု၏ စီရင္ခ်က္Aရ
ေထာင္ဒါဏ္က်ခံေနရသူကိုဆိုလိုသည္။" ယင္းစကားရပ္တြင္ သက္ဆိုင္ရာတရား႐ုံး၏ ေထာင္ဒဏ္စီရင္ခ်က္ကို
မေက်နပ္၍Aယူခံမႈသို႔မဟုတ္ျပင္ဆင္မႈ ေလွ်ာက္ထားေသာ ေထာင္ဒါဏ္ က်ခံေနရဆဲျဖစ္သူလည္းပါ၀င္သည္။
ဟုဆိုထားသည္။ ၎Aခ်က္သည္ ေဒၚေAာင္ဆန္းစုၾကည္ကို တိုက္႐ိုက္ ရည္ညြန္း၍ ေရးသားထားျခင္းဟု
ဆိုရမည္ျဖစ္သည္။Aခန္း (၂) တြင္ " ႏုိင္ငံေရးပါတီ တည္ေထာင္ျခင္းႏွင့္ မွတ္ပုံတင္ျခင္း"
ေခါင္းစU္ေAာက္တြင္ႏုိင္ငံေရးပါတီတည္ေထာင္လိုသူမ်ားသည္ ပိုဒ္မ (၄) ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ
Aရည္Aခ်င္းျပည့္မွီ၍Aပုိဒ္(၆)တြင္သတ္မွတ္ျပ႒ာန္းထားေသာ Aခ်က္Aလက္မ်ားကို လက္ခံ ၀န္ခံ
လက္မွတ္ေရးထိုးရမည္ဟုမတရားUပေဒသမ်ားသတ္မွတ္ခ်က္မ်ားျဖင့္ခ်ဳပ္ထားေၾကာင္းေတြ႕ရသည္။ထို႔ေၾကာင့္
Aပုဒ္(၄)တြင္ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားAတြက္လိုAပ္ခ်က္(က)မွ(ဇ)Aထိ (၈) ခ်က္ကို ထည့္သြင္းထားေၾကာင္း
ေတြ႕ရၿပီး ၎ (၈) ခ်က္ထဲမွ Aခ်က္ (ဃ)၊ (င)၊ (စ) တို႔သည္ Aတိုက္Aခံတို႔ကို ဖိႏွိပ္
ခ်ဳ႔ပ္ခ်ယ္ထားေသာျပႆနာ႐ွာႏုိင္ရန္ပ်ဳိးထားေသာAခ်က္မ်ားျဖစ္သည္။(ဃ)တြင္ ႏုိင္ငံ၀န္ထမ္း မဟုတ္ျခင္းဟု
ဆိုထားသည့္ႏိုင္ငံ၀န္ထမ္းမ်ားပါတီေထာင္ခြင့္မရွိဆိုသည္မွာAရပ္သား၀န္ထမ္းမ်ားကိုသာ ဆိုလိုရင္းျဖစ္ၿပီး
ၾကည္း၊ ေရ၊ ေလ တပ္မေတာ္သားမ်ားကိုမူ ခြ်င္းယြင္းခ်က္Aျဖစ္ ပါ၀င္ခြင့္ ေပးထား
ျခင္းကို ၾကည့္လွ်င္ နAဖ Uပေဒသည္ လိုတမ်ဳိး၊ မလုိတမ်ဳိး Uပေဒျဖစ္ေနသည္ကို ေတြ႕ရွိရသည္။ Aထဲက
ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ၀န္ထမ္းမ်ားAတိုက္Aခံပါတီမ်ားဘက္သို႔ ပါမသြားေစရန္ တမင္ညစ္၍ Uပေဒထုတ္
တားျမစ္လိုက္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။
ေဒၚေAာင္ဆန္းစုၾကည္Aား ေျဗာင္ပိတ္ပင္ေသာ Aခ်က္ကို (င) တြင္ ေဖၚျပထားသည္ " ေထာင္က်
Aက်U္းခံေနရသူမဟုတ္ျခင္း"ဆိုသည္မွာေဒၚေAာင္ဆန္းစုၾကည္ကိုတိုက္႐ိုက္ရည္ညြန္း၍ထုတ္ျပန္လိုက္ျခင္း
ျဖစ္သည္။ထို႔Aျပင္စိတ္ဓာတ္ျပင္းထန္ၿပီးစည္း႐ုံးစြမ္းရည္ရွိေသာေထာင္က်ေနသည့္လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္
မ်ားAတုိက္Aခံေခါင္းေဆာင္မ်ားကိုလည္း တခ်က္ခုတ္ႏွစ္ခ်က္ျပတ္ ဆီးတားထားလိုက္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။
ဤAခ်က္သည္Aလြန္ေရးႀကီးသည္၊Aကယ္၍ NLD ပါတီကမွတ္ပံုတင္မည္ဆိုလွ်င္ေဒၚေAာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္
ပါတီဗဟိုေကာမီတီ၀င္(၁၁)Uီးပါတီမွ ထုတ္ပယ္ပစ္ရမည္ျဖစ္သည္။ ထိုမွသာ NLD ပါတီAေနႏွင့္
တရား၀င္မွတ္ပုံတင္ခြင့္ရမည္ျဖစ္ၿပီးစည္း႐ုံးေရးဆင္းႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။
(စ) တြင္ လက္နက္ကိုင္Aဖြဲ႕Aစည္းမ်ားမွ _______Aစ Aစိုးရ ဆန္႔က်င္ေသာ Aဖြဲ႕Aစည္းမ်ားႏွင့္ တုိက္႐ိုက္ျဖစ္ေစ
သြယ္၀ုိက္၍ ျဖစ္ေစ AကူAညီေပးေနေသာ သို႔ ဆက္သြယ္ေသာသူ မဟုတ္ျခင္းဟု ဆိုထားသည္၊
၎Aခ်က္သည္Aတိုက္Aခံ ပါတီမ်ားကို လိုAပ္လွ်င္ လုိAပ္သလို Aျပစ္ရွာႏုိင္ရန္
Aစပ်ဳိးထားျခင္းျဖစ္သည္။ေတာခုိခဲ့ဘူးသူတေယာက္ႏွင့္ လကၻက္ရည္ဆုိင္တြင္ Aလႅာပသလႅာပ
စကားေျပာခဲ့မိလွ်င္ပင္စြဲခ်က္တင္၍ထုက္ပယ္ႏုိင္သည္။
Aဓိက ေထာင္ေခ်ာက္မွာ ပုဒ္မ (၆)တြင္ ျဖစ္သည္။ ပုဒ္မ (၆) Aပိုင္း (ဂ)တြင္ " ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏုိင္
ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပုံ AေျခခံUပေဒကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေရး" ဟု ဆိုထားၿပီး ၀န္ခံခ်က္ကိုပါ
ေပးရမည္ဟုေဖၚျပထားသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ၎Aခ်က္သည္ NLD ပါတီ၏ ေရႊဂုံတိုင္ေၾကျငာခ်က္ကို နAဖမွ
လုံး၀မစU္းစားေတာ့ေၾကာင္းAေျဖေပးလိုက္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားAားလုံးသေဘာတူေရးဆြဲထား
ေသာAေျခခံUပေဒျဖစ္ေနလွ်င္၎ေရးသားေဖၚျပခ်က္ကို ျငင္းပယ္ရန္မရွိသည့္ Aျပင္ Aဓိပၸါယ္ရွိသည့္
ပုဒ္မတရပ္ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။သုိ႔ရာတြင္ ၂၀၀၈ AေျခခံUပေဒသည္ နAဖမွ Uီးစီး၍
တဖက္သတ္ေရးဆြဲထားသည့္AေျခခံUပေဒျဖစ္ျခင္း၊AေျခခံUပေဒေရးဆြဲရာ၌ ၁၉၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲ
Aႏိုင္ရျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားAမ်ားစုႀကီးမပါ၀င္ခဲ့ျခင္း၊ျပည္သူလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက
ေရးဆြဲAတည္ျပဳေပးခဲ့သည့္AေျခခံUပေဒမဟုတ္ျခင္း၊ဒီမိုကေရစီက်င့္စU္ႏွင့္ ဆန္႔က်င္ေသာ စစ္Aုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို
ေစာင္းေပးထားသည့္Uပေဒျဖစ္ျခင္း တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုတို႔၏ Aခြင့္Aေရးကို စU္းစားျခင္းမျပဳဘဲ
မိမိစိတ္ႀကိဳက္ေရးဆြဲထားျခင္းတုိ႔ေၾကာင့္ ၎AေျခခံUပေဒAေပၚ သစၥာေစာင့္သိပါမည္ဟု
ေျပာဆိုရန္ ဒီမိုကေရစီAင္စားစုတို႔Aတြက္ ႀကီးမားေသာ စိန္ေခၚမႈပင္ ျဖစ္သည္။ NLD ပါတီAေနႏွင့္
ထိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္မည္ေလာ?ေခါင္းငုံ႔၀င္မည္ေလာဆုံးျဖတ္ရေပလိမ့္မည္။
ပုဒ္မ (၆) Aပုဒ္ (ဃ) " လူမ်ဳိးေရး သု႔မိ ဟုတ္ ဘာသာေရး သို႔မဟုတ္ လူတUီးခ်င္း သို႔မဟုတ္
လူAမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ ပဋိပကၡျဖစ္ေပၚေစႏုိင္သည့္ သိကၡာႏွင့္ ကိုယ္က်င့္တရားကို ထိခိုက္ေစႏုိင္သည့္
ေရးသားမႈ၊ေဟာေျပာမႈ၊သို႔မဟုတ္စည္း႐ုံးလႈံ႕ေဆာ္မႈမျပဳလုပ္ေရး" ဟု ေရးသားထည့္သြင္းထားျခင္းသည္
ေရြးေကာက္ပြဲႏႈိက္လြတ္လပ္စြာစည္း႐ုံးလႈံ႕ေဆာ္ခြင့္၊ လြတ္လပ္စြာ ေ၀ဘန္ေျပာဆိုခြင့္၊ လြတ္လပ္စြာေရးသား
ထုတ္ေ၀ခြင့္တို႔မျပဳလုပ္ရဟုဆိုလိုက္ျခင္းပင္ျဖစ္ေတာ့သည္။
ေရြးေကာက္ပြဲမက်င္းပခင္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား လူထုထံဆင္း၍ မဲဆြယ္ရာ၌ မိမိပါတီေကာင္းေၾကာင္း၊
မည့္ကဲ့သို႔လမ္းစU္ျဖင့္ သြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ျပည္သူတို႔Aတြက္ မည္ကဲ့သို႔Aက်ဳိးမ်ားေAာင္
လုပ္ေဆာင္မည္ျဖစ္ေၾကာင္းတို႔ကိုက်န္းမာေရး၊ ပညာေရး၊ စီးပြားေရး ႐ႈေဒါင့္မ်ဳိးစုံမွ ရွင္းလင္းတင္ျပသလို
မိမိၿပိဳင္ဘက္ႏုိင္ငံေရးသမားတို႔၏ခ်ဳိ႕ယြင္းခ်က္ Aျပစ္AနာAဆာမ်ားကိုလည္း တင္ျပၿပီး၊ မိမိသည္
သူထက္သာေၾကာင္းAျမင္က်ယ္ေၾကာင္း၊Aက်င့္စာရိတၱေကာင္းေၾကာင္း၊ တိုင္းျပည္Aတြက္ မည္မွ်
ကိုယ္က်ဳိးစြန္႔ Aနစ္နာခံျပဳလုပ္ခဲ့ေၾကာင္းတို႔ကို တင္ျပႏိုင္သည္။ ၎၏
တင္ျပခ်က္မမွန္လွ်င္ Aတိုက္Aခံဘက္မွ ျပန္လည္ေျခပျခင္းAျပင္ သိကၡာခ်မႈျဖင့္ တရားစြဲဆိုပိုင္ခြင့္ရွိသည္။
နAဖႏွင့္ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မီရွင္မွ ဟိုဟာမလုပ္ရ ဒီဟာမလုပ္ရ၊ ျပႆနာျဖစ္မည္ဟု ႀကိဳတင္ကန္႔သတ္ျခင္း၊
ခ်ဳပ္ခ်ယ္ျခင္းသည္ဒီမိုကေရစီက်င့္စU္ႏွင့္မညီဘဲဒီမိုကေရစီက်င့္စU္ကို၀င္ေရာက္စြက္ဖက္ပိတ္ပင္ျခင္းျဖစ္သည္။
ဤAခ်က္သည္လြတ္လပ္တရားမွ်ၽတေသာေရြးေကာက္ပြဲမျဖစ္ႏုိင္ေၾကာင္းမီးေမာင္းထိုးျပလိုက္သည့္AဓိကA
ခ်က္ႀကီးတခုပင္ျဖစ္သည္။နAဖေရြးခ်ယ္ေပးလိုက္ေသာကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းမ်ားကိုေ၀ဘန္မႈမျပဳႏုိင္ရန္ကာ
ကြယ္သည့္Uပေဒလည္းျဖစ္သည္။Aတိုက္AခံAင္Aားစုတို႔မဲဆြယ္တရားေဟာသည့္Aခါၿဖိဳခြင္းရန္စြမ္းAားရွင္
Aုပ္စုမ်ားကိုေAာင္ေသာင္းက ၀ါးရင္းတုတ္တပ္မ်ားဖြဲ႕၍ ေလ့က်င့္ေနသည့္ သတင္းလည္း ထြက္ေပၚေနသည္။
Aတိုက္Aခံကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းမ်ားကို Aၾကမ္းဖက္႐ုိက္ႏွက္၍ မိမိဂုဏ္သိကၡာက်ဆင္းေစေသာ
AေျပာAဆိုေၾကာင့္ မိမိကိုေထာက္ခံသူမ်ားက မခံမရပ္ႏိုင္ျဖစ္၍ ပဋိပကၡျဖစ္ရပါသည္ဟု ေျခပႏုိင္ရန္ကို
Uပေဒက ထုတ္ျပန္ထားျခင္းျဖစ္ႏိုင္ေခ်ရွိသည္။ဒီပဲယင္းAေရးခင္းတြင္ ခံရသူဘက္မွ ေခါင္းေဆာင္မ်ား
ေနAိမ္က်ယ္ခ်ဳပ္က်ၿပီး၊ တရားခံမ်ား Aျပစ္မွလြတ္ေနသည့္သာဓကရွိခဲ့သည္ မဟုတ္ေလာ။
ပုဒ္မ (၆) Aပုဒ္ (င)၌ ဘာသာေရးကို ႏိုင္ငံေရးAတြက္ Aလြဲသုံးစားမျပဳလုပ္ေရးဟု ဆိုထားျပန္ပါသည္။
ဘာသာေရးAလြဲသုံးစားျပဳေနသည္မွာ နAဖျဖစ္သည္။ သံဃာမဟာနာယက Aဖြဲ႕ႀကီးကို ေမာ္ေတာ္ကားမ်ား၊
ေက်ာင္းမ်ား၊ဇရပ္မ်ား၊ လွဴဘြယ္၀တၳဳမ်ား၊ ဘြဲထူးဂုဏ္ထူးမ်ား ေပးကမ္းလာဘ္ထုိးေနၾကသူမ်ားက
ဘာသာေရးကိုႏုိင္ငံေရးAတြက္Aလြဲသုံးစားမျပဳလုပ္ေရးဟု _______ဆိုသည္မွာ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ကင္းမဲ့ေသာ
စကားသာျဖစ္သည္။နယ္ခ်ဲ႕ကိုေတာ္လွန္ခဲ့ၾကေသာAရွင္Uတၱမ၊ Aရွင္၀ိစာရတို႔သည္ ျမန္မာလူမ်ဳိးမ်ား
ၾကည္ညိဳေလးစားသည့္ရဟန္းေတာ္မ်ားမ်ဳိးခ်စ္ပုဂၢိဳလ္မ်ားျဖစ္သည္၊ ဘာသာေရးသည္ ႏုိင္ငံေရးႏွင့္
ဆက္ႏြယ္ေနသည္။ထို႔ေၾကာင့္ဤတားျမစ္ခ်က္သည္Aဓိပၸါယ္မဲ့ေသာတားျမစ္ခ်က္ျဖစ္သည္။ ျပည္သူတို႔
ဆင္းရဲလြန္းမကဆင္းရဲလွသည္ကိုမၾကည့္ရက္၍သံဃာေတာ္မ်ားထြက္လာရျခင္းျဖစ္သည္။ထိုျပည့္သူ႔ေကာင္း
စားေရးAတြက္ကိုယ္က်ဳိးစြန္႔ရပ္တည္လာေသာသံဃာေတာ္မ်ားကိုေထာက္ခံAားေပးျခင္းသည္
ႏိုင္ငံေရးAတြက္ Aလြဲသုံးစားျပဳလုပ္ျခင္းမမည္။ ဤAခ်က္သည္ရဟန္းသံဃာေတာ္တို႔ျပည္သူ႔Aက်ဳိးAတြက္
ေနာက္တႀကိမ္ထြက္လာမည္ကိုႀကိဳတင္၍ကန္႔ထားလုိက္ျခင္းျဖစ္သလိုႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ားကိုလည္းဘာသာေရး
တက္ၾကြသူ ရဟန္းပ်ဳိမ်ားထံမွ ေထာက္ခံမႈရျခင္းရွိလွ်င္ ဤပုဒ္မမွ Aခ်က္ျဖင့္ ႏုိင္ငံေရးပါတီAျဖစ္မွ
ဖ်က္သိမ္းႏိုင္ရန္ႀကိဳင္တင္၍စီရင္ထားျခင္းျဖစ္သည္ဟုျမင္သည္။ပုဒ္မ (၆) Aပုဒ္ (စ)၌ ႏုိင္ငံျခားမွ AကူAညီကို
သြယ္၀ိုက္၍ျဖစ္ေစတိုက္႐ိုက္ျဖစ္ေစရယူျခင္းႏွင့္ႏုိင္ငံျခားၾသဇာခံျခင္းတို႔ မျပဳေရးကို ၀န္ခံရမည္ဟုဆိုသည္။
ဤAခ်က္သည္လည္းႏိုင္ငံျခားေၾကာက္ေရာဂါစြဲကပ္ေနသည့္ဗုိလ္ခ်ဳပ္မ်ား၏ ေသြးလန္႔ေနမႈဟု ျမင္သည္။
ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ား တစည ပါတီကို ႏိုင္ငံပိုင္ေငြAလုံးAရင္းႏွင့္ တဖက္မွ ပံ့ပိုးကူညီၿပီး တဖက္မွလည္း NLD ပါတီကို
တင္းၾကပ္ေသာ Uပေဒမ်ားျဖင့္ ဖိႏွိပ္ထားခဲ့ေသာ္လည္း NLD Aႏိုင္ရသြားခဲ့သည္။ယၡဳလည္း တစည ပါတီကို
၎တို႔ ေငြပုံၾသ၍ ေပးလိမ့္Uီးမည္၊ တဖက္မွလည္း Aတိုက္Aခံပါတီမ်ားကို ဖိႏွိပ္ထားၿပီးပါတီ၀င္မ်ား၏
စား၀တ္ေနေရးၾကပ္တည္းေAာင္ နည္းမ်ဳိးစုံႏွင့္ ညစ္ပတ္ေနသည္။Aတိုက္Aခံႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားႏိုင္ငံျခားမွ
ေထာက္ပံ့ကူညီခြင့္ကိုေျဗာင္ေပးလိုက္လွ်င္၎တို႔တစညပါတီထက္ရန္ပုံေငြေတာင့္တင္းသြားႏိုင္ၿပီးမဲေရြးပြဲတြင္
Aႏိုင္ရသြားမည္ကိုAထူးစိုးရိမ္ေၾကာင့္က်ေနၾကေၾကာင္းဤထုတ္ျပန္ခ်က္ကေဖာ္ျပေနသည္။မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ
ကာမူ၎တို႔ပါတီAႏုိင္မရႏုိင္ဆိုသည့္AေျခAေနျဖစ္လာလွ်င္Aႏိုင္ရပါတီAားႏိုင္ငံျခားေငြလက္ခံေနပါသည္
ဆိုသည္ကို ေဒၚလာ ၁၀၀ မွ်ေလာက္ႏွင့္ပင္ Aမႈဆင္၍ ဖ်က္သိမ္းႏိုင္ရန္ စီစU္ထားသည့္
ညစ္နည္းတမ်ဳိးျဖစ္သည္ဟုျမင္သည္။
ပုဒ္မ (၇) ႏိုင္ငံေရးပါတီAျဖစ္ေလွ်ာက္ထားခြင့္မရွိေစရ _______ဆိုသည့္Aခ်က္ကို ထည့္သြင္းထားျပန္သည္။
၎Aခ်က္ (၇)ခ်က္ထဲမွ (ဂ) တြင္ ႏိုင္ငံပိုင္ေငြေၾကး၊ Aေဆာက္AAုံ၊ ယာU္၊ ပစၥည္းတို႔ကို တိုက္႐ိုက္ျဖစ္ေစ
သြယ္၀ိုက္၍ျဖစ္ေစရယူသုံးစြဲသည့္ Aဖြဲ႕Aစည္း ဟု ဆိုထားၿပီး Aခန္း (၃)တြင္ ပုဒ္မ ၁၂၊ Aပုဒ္ (၅)
ေAာက္တြင္ျခြင္းခ်က္(၂)၌ႏိုင္ငံပိုင္ေျမ၊ Aိမ္၊ Aေဆာက္AAုံ၊ ယာU္၊ ပစၥည္းဟူေသာ စကားရပ္တြင္ ထိုပါတီ၌
ပါ၀င္ေသာပုဂၢိဳလ္မ်ားAားUပေဒAရပ္ရပ္ရေသာ္လည္းေကာင္း၊ တာ၀န္Aရေသာ္လည္းေကာင္း
ႏိုင္ငံေတာ္ကသုံးစြဲခြင့္ျပဳထားေသာသို႔မဟုတ္ႏိုင္ငံေတာ္ထံမွ Aခေၾကးေငြျဖင့္ ငွါးရမ္းသုံးစြဲေသာ ႏိုင္ငံပိုင္ ေျမ၊
Aိမ္၊Aေဆာက္AAုံႏွင့္Aခန္းမ်ား၊AျခားAေဆာက္AAုံႏွင့္ Aခန္းမ်ား၊ ႏိုင္ငံပိုင္ ေလယာU္၊ ရထား၊
သေဘၤာ၊ေမာ္ေတာ္ယာU္၊ပစၥည္းစသည္တို႔မပါ၀င္ဟု ဆိုထားျပန္သည္။ ထိုAခါ " ထိုပါတီ၌ ပါ၀င္ေသာ
ပုဂၢိဳလ္မ်ား" ဆိုရာတြင္ မည္သည့္ပါတီကို ဆိုလိုပါသနည္းဟု ေမးခြန္းထုတ္
လာရသည္။ မည့္သည့္ပါတီမဆို ထိုAခြင့္Aေရးကို ရႏုိင္ပါလားဟု ေမးရမည္ျဖစ္သည္။ ေနာက္တခ်က္မွာ "
ထုိပါတီ၌ ပါ၀င္ေသာပုဂၢိဳလ္မ်ားAား Uပေဒတရပ္ရပ္Aရေသာ္လည္းေကာင္း၊ တာ၀န္Aရေသာ္လည္းေကာင္း
ႏိုင္ငံေတာ္Aသုံးျပဳခြင့္ ေပးထားေသာ" သည့္ Aပိုဒ္သည္ မည္သူ႔ကို ရည္ညြန္းပါသနည္း။ မည္သည့္တာ၀န္ကို
ႏိုင္ငံေတာ္ကေပးထားသနည္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္ဆုိသည္မွာ မည့္သည့္Aဖြဲ႕Aစည္းကို ေခၚဆိုသနည္း၊
Uပေဒတရပ္ရပ္ကေသာ္လည္းေကာင္းဆိုသည္မွာ မည္ကဲသုိ႔ေသာ Uပေဒမ်ဳိးနညး္ စသည္ျဖင့္ ေမးရမည့္
ေမးခြန္းမ်ားထြက္ေပၚလာပါသည္။ဤAခ်က္မ်ားကို နAဖမွ ရွင္းလင္းစြာျပည္သူလူထုကို ခ်ျပလို႔
Aထူးလိုသည္ဟုသုံးသပ္ပါသည္။
ဤAခြ်င္းခ်က္ (၂) Aရ ေရြးေကာက္ပြဲကာလAတြင္း တစည ပါတီသည္ ႏိုင္ငံပိုင္ေငြေၾကး၊ Aေဆာက္AAုံ၊
ေမာ္ေတာ္ယာU္၊ ေလယာU္ပ်ံ၊ သေဘၤာ၊ ရထားတို႔ကို ေဖၚေဖၚသီသီတာ၀န္Aရ Aသုံးခ်ပိုင္ခြင့္ကို ရရွိမည့္
တခုတည္းေသာပါတီဤUေဒAရျဖစ္လာႏိုင္ေခ်Aမ်ားႀကီးရွိေၾကာင္းသုံးသပ္မိပါသည္။
ခြ်င္းခ်က္ (၁) တြင္လည္း " ႏုိင္ငံပိုင္ ေငြေၾကးဟူေသာ စကားရပ္တြင္ ထိုပါတီ၌ ပါ၀င္ေသာ ပုဂၢဳိလ္မ်ား၏
Aၿငိမ္းစားလစာစရိတ္၊ ေငြေၾကးေသာ္လည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံAက်ဳိးAတြက္ ေဆာင္ရြက္သျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္က
တရား၀င္ခ်ီးျမင့္ထားေသာ လစာစရိတ္၊ ေငြေၾကးေသာ္လည္းေကာင္း မပါ၀င္" ဟု ပါရွိသည္။
Aဓိက ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ န၀တ၊ နAဖ လက္ထက္ ႏွစ္ (၂၀) Aတြင္း ျပည္သူလူထုႀကီးကို ရက္စက္စြာ
ဖိႏွိပ္ခဲ့သည့္ဗိုလ္မႈးႀကီးမ်ား၊ ဗိုလ္မႈးခ်ဳပ္မ်ား၊ တရားသူႀကီးမ်ား၊ Aစိုးရခန္႔ ၀န္ႀကီးမ်ား ႏွစ္ (၂၀) Aတြင္း ျခစားမႈ
Aမ်ဳိးစုံျဖင့္သန္းၾကြယ္သူေ႒းႀကီးမ်ား ျဖစ္လာၾကသည္။ ႏုိင္ငံပိုင္ေငြကို ဘုံးထားၿပီး ကိုယ္ပိုင္ေငြAျဖစ္
ခိုးယူထားၾကသည္ကိုဖုံးကြယ္ေပးရန္ ထုတ္ျပန္သည့္ Uပေဒျဖစ္ႏုိင္ေခ်ရွိသည္။ ထိုလူသတ္သမားမ်ား၊
Aျပစ္မဲ့ျပည္သူမ်ားကိုေထာင္ဒဏ္ခ်မွတ္သည့္ တရားသူႀကီးမ်ားကို ႏုိင္ငံ (နAဖ) Aက်ဳိးကို
ေဆာင္ရြက္သူမ်ားAျဖစ္ပင္စင္လစာေကာင္းေကာင္းေပးထားျခင္း၊ ႏုိင္ငံေတာ္ (နAဖ) မွ ဆုေငြမ်ားခ်ီးျမွင့္ျခင္း
(Aိမ္၊ကား၊စီးပြားေရးလုပ္ငန္း)မွရေသာေငြမ်ားကို ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ သုံးစြဲႏုိင္ခြင့္ရွိသည္ဟု ဆိုလိုသည္ဟု
မွတ္ယူမိသည္။Aခန္း(၃) ဆက္လက္ရပ္တည္ပိုင္ခြင့္မရွိျခင္း ေခါင္းစU္ေAာက္ Aပုဒ္ (၆)တြင္ ပုဒ္မ (၁၀) ပါ
Aခ်က္တရပ္ရပ္ႏွင့္ကိုက္ညီခ်င္းမရွိေသာ သူမ်ားကို ပါတီ၀င္ Aျဖစ္မွ ထုတ္ပယ္ျခင္း မျပဳဘဲ
တမင္ထိန္ခ်န္ထားျခင္း ေထာင္က်ခံေနရေသာ ပါတီ၀င္မ်ားကို ပါတီမွ ထုတ္ပယ္ပစ္မွသာ NLD ပါတီ
ႏွင့္ SNLD ပါတီတို႔ တရား၀င္ရပ္တည္ခြင့္ရွိမည္ဟု ဆိုလိုရင္းျဖစ္ေၾကာင္း သုံးသပ္မိသည္။
တဖန္ႏုိင္ငံေရးပါတီတခုသည္မဲဆႏၵနယ္Aနည္းဆုံးသုံးနယ္တြင္မိမိပါတီမွလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္း
မ်ားယွU္ၿပိဳင္မႈမျပဳႏုိင္လွ်င္ႏုိင္ငံေရးပါတီAျဖစ္မွပယ္ဖ်က္ခံရမည္ဟုဆိုထားသည္။ဤAခ်က္သည္ႏိုင္ငံေရးပါတီ္
တည္ေထာင္ျခင္းသည္ေရြးေကာက္ပြဲ၀င္ရန္သက္သက္သာျဖစ္ေၾကာင္းသေဘာသက္ေရာက္ေနသည္။
ေရြးေကာက္ပြဲ၀င္ျခင္းမ၀င္ျခင္းသည္ႏုိင္ငံေရးပါတီတခု၏ကိုယ္ပုိင္ဆုံးျဖတ္ခ်က္ျဖစ္သည္။ႏုိင္ငံေရးပါတီAျဖစ္
မွတ္ပုံတင္ထားေသာ္လည္းေရြးေကာက္ပြဲ၀င္ရန္AေျခAေနမေပး၍မ၀င္ျခင္းမ်ားလည္းရွိသည္။Aျခားႏိုင္ငံမ်ား
တြင္ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားေရြးေကာက္ပြဲမ၀င္ျခင္းေၾကာင့္ဖ်က္သိမ္းခံရသည္ဟုမၾကားဘူးေခ်၊ဒီမိုကေရစီက်င့္စU္
Aရေရြးေကာက္ပြဲသည္ တရားမွ်တမႈမရွိဟု ယူဆလွ်င္ ေရြးေကာက္ပြဲ မ၀င္ရန္ ႏိုင္ငံေရးပါတီတခုက
ဆုံးျဖတ္ပိုင္ခြင့္ရွိသည္၊ ေရြးေကာက္ပြဲကို သပိတ္ေမွာက္ပိုင္ခြင့္ရွိသည္။ ထိုAတြက္ ထုိပါတီကို ဖ်က္သိမ္းမည္ဟု
ဆိုျခင္းသည္ ဒီမိုကေရစီက်င့္စU္ကို ေစာ္ကားျခင္းျဖစ္သလို၊ ထုိပါတီ၏ ရပ္တည္ပိုင္ခြင့္ကိုလည္း
တရားလက္လြတ္Aာဏာလြန္ဖိႏွိပ္ရာေရာက္ေၾကာင္းေ၀ဘန္ေထာက္ျပလိုသည္။Eန ၁၉၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ႏုိင္ငံေရးပါတီေပါင္း ၁၀၀ ေက်ာ္မွတ္ပုံတင္ခဲ့ၾကသည္၊ န၀တမွ ျပည္သူမ်ားကို
မ်က္စိလည္ေစရန္၊ စိတ္႐ႈပ္ေထြးေစရန္ နည္းပရိယာယ္သုံးခဲ့ေသာ္လည္း ျပည္သူတို႔က NLDကိုသာ ပုံေAာ
မဲေပးခဲ့ၾကသည္။ယၡဳ၂၀၁၀ တြင္မူ နAဖက ပုံစံေျပာင္း၍ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားနည္းႏိုင္သမွ် နည္းေစရန္
စီမံထားသည္။ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ရွိသည္မွာႏွစ္ ၂၀ ေက်ာ္ၾကာ န၀တ/ နAဖ၏ ညစ္နည္းမ်ဳိးစုံေAာက္တြင္
ေနေနခဲ့ၾကေသာျပည္သူလုထုႀကီးသည္နAဖ၏လိမ္နည္းမ်ဳိးစုံ၊ကလိမ္ကက်စ္နည္းေပါင္းစုံတို႔ကိုသိေနၾကၿပီျဖစ္
သည္။ထုိ႔ေၾကာင့္တရားမ်ွတေသာေရြးေကာက္ပြဲကုိျပဳလုပ္ေပးလွ်င္၎တို႔၁၉၉၀ခုႏွစ္ကကဲ့သို႔႐ႈံးနိမ့္ႏိုင္ေၾကာင္း
သိေနၾကသျဖင့္၂၀၁၀တြင္ ေျဗာင္ညစ္ပတ္စြာျဖင့္ လူမိုက္ဆန္ဆန္မဲ ႏိုင္ေAာင္ ႀကိဳးစားမည့္
ေရြးေကာက္ပြဲဟုျမင္သည္။
Aခန္း(၄) တြင္ ပါတီမ်ား၏ ေငြစာရင္းကို ျပဳစုထားရမည္ မည္သူထံမွ မည္မွ်ရမည္တို႔ကို
စာရင္းျပဳထားရမည္ဟုဆိုသည္မွာ Aတိုက္Aခံပါတီမ်ားကို ေထာက္ခံသူမ်ားကို သိရွိရန္ႏွင့္ လိုAပ္လွ်င္
ဒုကၡေပးႏိုင္ရန္စီစU္မႈသည္Aဓိကဟုျမင္သည္။ Aခန္း (၅) Aေထြေထြ က႑ (က) ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မီရွင္၏
ဆုံးျဖတ္ခ်က္သည္ AၿပီးAျဖစ္ေစရမည္။ (ခ) မည့္သည့္ တရား႐ုံးတြင္မွ် တရားစြဲဆုိပိုင္ခြင့္ မရွိေစရဟု
ဆိုထားျခင္းသည္ ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ကို နAဖ ေတာ္ေကာက္ထားေသာ ႐ုပ္ေသးမ်ားျဖင့္ ဖြဲ႕စည္း၍
ဆုံးျဖတ္ခြင့္ Aာဏာကုန္ေပးထားၿပီး ၎တို႔ Aလိုက် ဆုံးျဖတ္ခ်က္မ်ားကို ေရြးေကာက္ပြဲကာလတြင္
ခ်မွတ္ႏိုင္ရန္ စီစU္ထားျခင္းသာျဖစ္သည္။ Aကယ္၍ မတရားဆုံးျဖတ္ခဲ့လွ်င္လည္း
Aယူခံ၀င္၍မရဟုတခါတည္းပိတ္ထားလိုက္ျခင္းျဖစ္သည္။
နိဂုံးAားျဖင့္ မတ္လ (၈) ရက္ေန႔တြင္ ထုတ္ျပန္ခဲ့ေသာ (မ) တရားUပေဒမ်ားသည္ ျပည္သူလူထု
ၾကည္ညဳိေသာေဒၚေAာင္ဆန္းစုၾကည္၊ Uီးခြန္ထြန္းUီးတို႔ AပါA၀င္ ေခါင္းေဆာင္မ်ား ေရြးေကာက္ပြဲကာလတြင္
မပါ၀င္ႏုိင္ရန္ႏွင့္၎တို႔ပါတီမွပင္ ထုတ္ပယ္ျခင္းခံရရန္ ဖိAားေပးျပဳလုပ္ထားသည့္ Uပေဒမ်ားပင္ျဖစ္သည္။
Aခန္း(၂)ပုဒ္မ ၆ တြင္ပါရွိသည့္ ၂၀၀၈ AေျခခံUပေဒကို ေလးစားလိုက္နာ ေစာင့္ေရွာက္ပါမည္ ဆိုသည့္
၀န္ခံခ်က္ကို(၄)ႀကိမ္တိတိေဖၚျပခဲ့ျခင္း နAဖAေနႏွင့္ ၎တို႔ တဖက္သတ္ေရးဆြဲထားေသာ AေျခခံUပဒကို
မည္သို႔မည္မွ်ျပင္ဆင္ရန္စိတ္ဆႏၵမရွိေၾကာင္းေျပာျပလိုက္ျခင္းျဖစ္သည္။
နAဖသည္ သူထြင္ထားသည့္လမ္းကို ညွိႏႈိင္းမႈ မလုပ္ဘဲ ဇြတ္Aတင္း သြားမည့္သေဘာကိုျပသည္။ သူတို႔Aား
တ႐ုတ္၊ ႐ုရွား၊ Aိႏၵိယႏွင့္ Aာဆီယံတို႔က ေထာက္ခံAားေပးေနျခင္းေၾကာင့္ ႏုိင္ငံတကာဖိAားကို
Aေလးထားစရာမလုိဟု မွတ္ယူေနဟန္ရွိသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ Aေမရိကန္ႏွင့္ Aေနာက္ Uေရာပ
ႏိုင္ငံမ်ားAေနႏွင့္နAဖAားလုံး၀ပိတ္ဆို႔ေရးကုိ ျပဳလုပ္ရန္Aခ်ိန္က်ၿပီဟု ဆိုခ်င္သည္။ စီးပြားေရးပိတ္ဆို႔မႈ
Aျပင္လက္နက္တင္ပို႔မႈပိတ္ဆို႔ေရး၊ဘဏ္ရွိေငြမ်ားကို ထိန္းခ်ဳပ္ရပ္ဆိုင္းထားေရးတို႔ကို ျပဳလုပ္ၿပီး
တဖက္မွလည္းဒီမိုကေရစီAင္Aားစုတို႔ကိုကူညီေထာက္ပံ့ဘို႔လိုေပသည္။
ယၡဳAခ်ိန္သည္ NLD Aေနႏွင့္ တပ္ေပါင္းစု ဖြဲ႕စည္းရမည့္Aခ်ိန္ျဖစ္သည္။ တစုတည္းေသာ တပ္ေပါင္းစုကို
ဖြဲ႔စည္း၍ၾကားျဖတ္Aစိုးရကို Aခ်ိန္က်လာသည့္ႏွင့္ ဖြဲ႕စည္းႏုိင္ရန္ ျပင္ဆင္ထားသင့္သည္။ NLD Aေနႏွင့္
ေဒၚေAာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ေခါင္းေဆာင္Aျဖစ္ ဆက္လက္ထားရွိၿပီး မွတ္ပုံတင္သင့္သည္။
၎မွတ္ပုံတင္သည့္Aခါသတ္မွတ္ထားသည့္ Uပေဒႏွင့္ မညီ၍ ပါတီကို ဖ်က္မည္ကို
စိုးရိမ္စရာမလိုဟုျမင္သည္။ နAဖ၏ မတရားUပေဒတို႔ျဖင့္ ပါတီကို ဖ်က္သိမ္းေစကာမူ NLD ပါတီသည္
ဆက္လက္တည္ရွိေနမည္သာျဖစ္သည္။ျပည္သူတို႔ကလည္း ဆက္လက္ေထာက္ခံေနမည္သာျဖစ္သည္။
နAဖAေနႏွင့္ NLD မပါဘဲ ေရြးေကာက္ပြဲကို တဖက္သတ္လုပ္ရဲပါမည္ေလာဟု ျပန္လည္စU္း
စားေစခ်င္သည္။ NLD ပါတီAား ထုတ္ပစ္လိုက္ပါက ကမၻာ့Aလယ္တြင္ နAဖ၏ ေရြးေကာက္ပြဲသည္ AတုA
ေယာင္ ေရြးေကာက္ပြဲျဖစ္သည္ဟု မီးေမာင္းထိုးျပလိုက္သကဲ့သို႔ျဖစ္သလို ၎ေရြးေကာက္ပြဲကိုလည္း
ႏုိင္ငံတကာမွAသိAမွတ္ျပဳလိမ့္မည္မဟုတ္ေခ်၊ ထို႔ေၾကာင့္ NLD Aေနႏွင့္ ရဲရင့္ျပတ္သားဖုိ႕လိုၿပီဟု
ထင္ျမင္ယူဆမိသည္။NLD Aေနႏွင့္ ျပည္သူကို ယုံၾကည္မႈ ရွိဘို႔လိုသည္။ ေရွ႕ထြက္တိုးရဲဖုိ႕လိုသည္၊
ျပည္သူတို႔သည္နAဖ၏ဖိႏွိပ္မႈကိုခါးသည္းလွၿပီျဖစ္သည္၊ Uီးေဆာင္မည့္ ေခါင္းေဆာင္ကို ေမွ်ာ္သည္ NLD
ေရွ႕ထြက္မလား?ဟုၾကည့္ေနၾကသည္။
ဗကသကို ျပည္လည္ဖြဲ႕စည္းသည့္ မိန္႔ခြန္းကို ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ဗိုလ္ေAာင္ေက်ာ္ လူေရွ႕တြင္ယခင္
တကၠသိုလ္သမဂၢ Aေဆာက္AUီေဟာင္း ကြက္လပ္တြင္ မင္းကိုႏိုင္ ေျပာၾကားခ်က္ထဲတြင္ " Aု႒္နံရံက ပါးၿပီး
တုန္ခါေနတဲ့Aခါကြ်န္ေတာ္တို႔ Uီးေခါင္းနဲ႕ နံရံကို တိုက္ၿပီးၿဖိဳႏိုင္ပါတယ္ " လို႔ ေျပာခဲ့ပါသည္
AခုAခ်ိန္ေရာက္ၿပီလို႔ဆိုပါရေစ။
ထြန္းေAာင္ေက်ာ္
Uကၠ႒
လြတ္လပ္ေသာ ျမန္မာ့လူ႔ေဘာင္Aဖြဲ႕Aစည္း__


Burma 2010: Will it Produce Free and Fair Election?
Htun Aung Gyaw

The Burmese xenophobic general finally announced the election commission law 1/2010 and political party registration law 2/2010, which people have been waiting for since 2008. But after examining the content of the laws, it shows dim hope for real change.

In the commission law, the commission members have six requirements to become members and a chair of the commission.
He/She:
1. Must be 50 years of age
2. Must be famous and have a good reputation recognized by SPDC
3. Must have dignity, maturity and experience
4. Must be loyal to the nation and its citizens
5. Does not associate with political parties
6. Does not have salary, does not occupy any wage earning position

The number two “famous and a good reputation” requirement needs to define how SPDC will recognize “famous” or the meaning of “good reputation”. The comedian Zarganar (alias U Thuya) has a good reputation among citizens and he is someone who criticizes SPDC for its brutal crackdown on Buddhist monks. The people admired him but for SPDC, he is their enemy. Actor Kyaw Thu has a good reputation among people because his “Free Funeral Service” is well recognized by millions of Burmese inside and abroad. Kyaw Thu is famous and has good reputation; also he is very critical about the SPDC brutal suppression on Buddhist monks in September 2007 together with U Thuya.

If SPDC recognize someone like him who is famous and has good character and choose him as one of the commission members or the Chairman of the commission (if they do it) people may have some faith in their commission. However, many people think coming election commission members will be hand picked by the SPDC like the previous commission members who followed whatever SLORC ordered.

The political party registration law is more interesting and revealed the true nature to the coming election. In Chapter 1, it mentioned three religious groups, Buddhist, Christians and Hindu but it did not mention Islam. Why is SPDC ignoring the Islamic group? Note that in the Islamic faith, the religious leaders are also appointed to be political rulers and leaders.

The last paragraph of Chapter I said, “the definition of a prisoner is one serving respectful jail terms, including those who appeal to the court, or who appeal for correction of their punishment”. This paragraph is directly targeted toward Aung San Suu Kyi.

Chapter II mentioned requirement for the formation of political party and registration. It clearly stated that people who would like to form a political party need to qualify the facts mentioned in line No. 4 and have to accept all mentioned in No. 6. Let us see what is in 4 and 6 that are so important for SPDC.
No. 4 has eight requirements for those who would like to set up a political party. Within those eight categories (A…to….H) D, E, F are targeted to the opposition groups.

In D it said civilian government employees will not have the rights to form a political party but the same is not said for the Army. In the 2008 constitution, the Army, Navy and Air force get exempt from this blockage and are allowed to enter the political arena.

The blunt blockage of Aung San Suu Kyi is in category E, it stated a person who is in prison or serving prison terms does not have rights to form a political party. It means the NLD has to disassociate with ASSK as its leader, if not NLD will not qualify to register as a political party.

In F it said those who are members of the armed resistance groups and those who have connection or supporting these illegal groups cannot have the rights to form a political party. This opens the doors for the SPDC to use this clause as their weapon to terminate any political party by accusing of accepting funds or having connection with the aforementioned groups.

The main trap is in the No. 6, in category “C”, it stated “all political parties have to accept, protect and safeguard the 2008 Constitution” and requires signed acceptance for submitting the application. This is the rejection of the NLD’s Shwegonedine declaration and forces the NLD to accept the 2008 Constitution that has so many undemocratic clauses in it. It is a clear answer from the regime that it has no intention to negotiate with NLD for changes in the constitution. It is take it, or leave and become an outlaw organization. If NLD does not accept the 2008 Constitution, it would be automatically banned by the regime as a political party. Also if NLD registered in the commission and does not participate in the election, the commission will terminate the NLD as a political party too. It is time for NLD party to decide, go head to head or under the foot.

In the No.6 category “D” it stated, “For possibility of conflict- criticizing a race, religion, an individual, or a group to harm their reputation, dignity, and moral ethics by writing, giving speeches, or organizing a group are not permitted in the election”. It means there is no freedom of speech and no right to criticize other individuals or groups. Democratic principle is to be able to freely criticize other groups for their governing ability. The people will choose who has the ability to lead. The government or the commission does not have the right to take away the freedom of speech or publication or association. Election means candidates have the right to defend themselves and point out why they are more qualified than the opponent. People have the right to know the truth. Any accusation needs proof that it is true. That is the meaning of democracy.

Also in “E” it said, “do not misuse religion for political benefit”. That kind of restriction is mean to block the Sangha Buddhist monks that will support the NLD party and those who pray in pagodas for the release of political prisoners. SPDC will also use this clause if they want to terminate the NLD party by accusing them for being too close to Buddhist groups. If monks support NLD, SPDC will use this act as breaking the election law by accusing NLD. On the other hand, SPDC support the Sangha Mahanayaka organization, which has the power to control the monk groups by bribing the leading monks with cars, new buildings, food, and highest religious titles. SPDC told the monks not to support the NLD party and stay away from politics by bribing them with whatever was needed.

In “F” it said, the SPDC will not allow political parties to accept funds or materials or other support directly or indirectly from a foreign organization, an individual, a religious group from a foreign country, or a foreign government. But SPDC backed the political party National Unity Party (NUP) as they received all the support from the government and it’s now starting its organizational tour while other parties are not allowed the same deal.

In No.7 in section C, it said a political party would not be allowed to register if:
The party is directly or indirectly using the state funds, properties, vehicles, and materials. But in the Chapter III, No.12 after category 5, under the title exception (1) it said, the restriction of using state funds does not apply to those who participate in a party using their pension money and the reward money for him from the state for his good service. That kind of opening is for the retired Generals and ministers who planned to use state funds for entry of the election.

Exception (2), it stated that state-owned land, houses, buildings, vehicles, and things are excused for use for persons from a party who are allowed to use those facilities under laws or duty given by the government. A group of persons from a political party that pay a fee to rent from the state-owned land, houses, buildings and rooms, planes, trains, ships, automobiles, and materials will get an exempt from the restriction. It means SPDC backed political party NUP will have a full right to use all the facilities when others are restricted. It happened in the 1990 election and it will happen again in 2010. Even though NUP had all the support from the ruling council, they lost the election in 1990.

In Chapter 3, under the title “Ceased to exist” it said in the beginning, “if a political party did not participate in at least three constituencies, the party will be abolished.” It means even if one registered as a political party, not participating will mean the abolishment of the party. All parties need to contest at least three constituencies. This is a difference between the 2010 and the 1990 election. In 1990, more than one hundred political parties participated in the election because SLORC (SPDC) wanted to confuse the voters. 2010 is totally different; SPDC wants few political parties this time. The only thing they have to do to win the election is use force and threats.

In Chapter 5, under the title of “general” it said in (A) the election committee decision is final and (B) there is no appeal for the decision in the court. This clause indicated that the handpicked election committee members have sole right to decide in the election and favor whoever SPDC wants.

In conclusion, the election laws that were released on March 8, 2010 have many unjust restrictions to corner the opposition political parties, especially NLD. Laws and regulations are not only unjust but also make no room for the emergence of the democratic government.

Also Chapter II, No.6 clause was mentioned 4 times to accept and protect the 2008 Constitution, indicating that SPDC is very serious not to accept any negotiation for changing any part of the constitution.

SPDC will go on its own way to make a one-sided election to win, whatever it takes. It will not care about the foreign pressure because China, Russia, India and ASEAN are on their side.

The US, EU and the West need to act with full force to isolate the regime with full fledge sanction and economic embargo, restriction arms sale, freezing bank accounts and support the democratic forces.

It is time for NLD and opposition parties to unite as a coalition group to stand as one and prepare for the formation of an interim government, when the time is ripe they will be ready to act swiftly.

NLD needs to register as a political party mentioning Aung San Suu Kyi as its leader even though the election laws restrict her. Let it be an outlaw political party. People will still recognize NLD as a political party and the world will not recognize the 2010 election and the new government. NLD needs to believe in its people and its strength. Once ABSFU was formed in 1988, Min Ko Naing gave a speech in Rangoon Arts and Science University campus, “When the wall is very thin and shaky, we will break the wall with our heads”. It is time!

Htun Aung Gyaw
President
Civil Society for Burma

No comments: